Publication:
Emotional BICA for non-player characters: New empirical data

Дата
2020
Авторы
Veselov, N. O.
Chubarov, A. A.
Roshchin, M. N.
Marder, L. M.
Segal, S. M.
Samsonovich, A. V.
Мардер, Лев Михайлович
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Издатель
Научные группы
Организационные подразделения
Организационная единица
Институт интеллектуальных кибернетических систем
Цель ИИКС и стратегия развития - это подготовка кадров, способных противостоять современным угрозам и вызовам, обладающих знаниями и компетенциями в области кибернетики, информационной и финансовой безопасности для решения задач разработки базового программного обеспечения, повышения защищенности критически важных информационных систем и противодействия отмыванию денег, полученных преступным путем, и финансированию терроризма.
Организационная единица
Другие подразделения НИЯУ МИФИ
Структурные подразделения НИЯУ МИФИ, не включенные в состав институтов и факультетов.
Выпуск журнала
Аннотация
© 2020 The Authors. Published by Elsevier B.V.Videogame paradigms enter a social level of interaction between a human player and a virtual character (NPC). In this context, it is important to evaluate the believability and perceived emotionality of such NPC in a paradigm that elicits emotionally biased behavior in human players. For this purpose, we conducted a study using a dungeon adventure videogame paradigm with a knight avatar embedded in it. In four kinds of experimental sessions, the avatar was controlled by (1) a rational virtual actor, (2) an emotional virtual actor based on a simplified model of emotionality, (3) an emotional virtual actor based on the eBICA cognitive architecture, and (4) by a human player. Behavioral characteristics of the avatar were blind-judged by Undergrads. Results indicate that having the right model of emotionality is important for believability and social acceptability of a virtual character. In general, the observations allow one to conclude that emotional intelligence is vital for social interactions between humans and virtual actors.
Описание
Ключевые слова
Цитирование
Emotional BICA for non-player characters: New empirical data / Veselov, N.O. [et al.] // Procedia Computer Science. - 2020. - 169. - P. 412-422. - 10.1016/j.procs.2020.02.238
Коллекции